Nowe zasady ruchu drogowego na autostradach w Austrii

2011-12-20 | Miodzio

Ważną informacją dla podróżujących przez Austrię jest nowość w sposobie zachowywania się podczas korka na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Od roku 2013 obowiązuje obowiązek zostawiania wolnego pasa dla służb ratunkowych (tzw. Rettungsgasse). Polega on na trochę odmiennym niż dotychczas zostawianiu pasa służącego do szybkiego przejazdu pojazdów specjalnych.

Nowa przepis polega on na tym iż na autostradach i drogach ekspresowych o dwóch pasach ruchu pojazdy znajdujące się na skrajnym lewym pasie powinny zjechać na lewo, tak daleko jak to jest możliwe. pojazdy na pasie prawym i na pasach środkowych zjeżdżają na prawo tak daleko jak to jest możliwe, korzystając przy tym z pobocza. Odnosi się to zarówno do samochodów osobowych, motocykli, ciężarówek i autobusów.

pas

Według aktualnie dostępnych informacji tworzenie "pasów ratunkowych" obowiązkowe będzie też w Niemczech i w Czechach. Natomiast Szwajcaria i Słowenia sugerują tworzenie dobrowolnych pasów awaryjnych.

Schemat dostępny na filmie: link

Przypomnienie odnośnie używania opon zimowych.

W przypadku samochodów osobowych, samochodów z lekką lub ciężką przyczepą albo lekkich samochodów dostawczych (a więc do 3,5 t, wymagających prawa jazdy kat. B)  istnieje obowiązek posiadania wyposażenia zimowego w zależności od panujących warunków pogodowych w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia następnego roku (2013r.).

Kierowcy samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w warunkach zimowych mają dwie możliwości do wyboru:

1. Opony zimowe

Opony zimowe powinny znajdować się na wszystkich kołach, gdy nawierzchnia drogi pokryta jest śniegiem, błotem pośniegowym lub lodem. Kierowcy powinni regularnie śledzić prognozę pogody. Wraz z obniżaniem się temperatury na wilgotnej jezdni może powstać gołoledź - w takim przypadku posiadanie opon zimowych jest obowiązkowe. Zgodnie z  ustawą opony zimowe muszą być oznaczone literami "M+S", "M.S." lub "M & S" oraz posiadać bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm, a w przypadku opon diagonalnych 5 mm.

2. Opony letnie z łańcuchami śniegowymi

Alternatywą dla opon zimowych mogą być łańcuchy śniegowe, zamontowane na co najmniej dwóch kołach napędowych. Ich stosowanie jest jednak dozwolone tylko w przypadku, gdy jezdnia jest całkowicie lub prawie całkowicie pokryta śniegiem lub lodem. Łańcuchy należy założyć na koła osi napędowej. Kierowcy aut wyposażonych w opony letnie, wybierający się w dłuższą podróż, powinni zawsze zabierać ze sobą łańcuchy.

Jazda z przyczepą

Ustawa (KFG - austriacka ustawa o ruchu drogowym) nie przewiduje wyraźnego zakazu holowania przyczepy wyposażonej w opony letnie pojazdem na oponach zimowych (i odwrotnie). Powyższe obowiązuje w przypadku lekkich przyczep bez układu hamulcowego, jak i przyczep ciężkich (posiadających hamulce). Jednak w przypadku opon z kolcami przepisy nakazują wyposażenie przyczepy w opony takiego samego rodzaju, jaki posiada pojazd holujący. Austriacki automobilklub ÖAMTC zaleca, aby w przyczepach użytkowanych nie tylko w okresie letnim stosować raczej opony zimowe lub całoroczne.

Mandaty

Kierowcy pojazdów poruszający się bez opon zimowych w zimowych warunkach drogowych ryzykują otrzymanie mandatu w wysokości 35 euro. Jeżeli stwarzają zagrożenie dla innych uczestników ruchu, teoretycznie kara może sięgnąć nawet kwoty 5000 euro.

Opracował: Miodzio

Twój komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać własny komentarz.